Eén informatiepunt

Advies: zorg dat ouders eenvoudig en zelfstandig de weg kunnen vinden.

 

Van het kastje naar de muur gestuurd worden, dat gun je niemand. Daarom is het zaak goed na te denken over de organisatie van de informatie. Ouders zitten straks vol vragen. Waar vinden ze de antwoorden? Waar kunnen ze hun ideeën kwijt? Uw samenwerkingsverband kan een doolhof worden met veel te veel loketten. Of een heldere bron van begrijpelijke informatie, waar alle stakeholders gemakkelijk de weg in vinden.

 

Kiest u ook liever voor het laatste? Creëer dan één centraal informatiepunt voor vragen, ondersteuning, klachten en bemiddeling met toegankelijke informatie en waar nodig persoonlijke toelichting. En zorg dat iedereen dit eenvoudig weet te vinden. Dat loont straks absoluut de moeite! Kinderen die taalspraakstoornissen hebben, doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn, verdienen uiteraard dezelfde zorg en aandacht. Ook al bent u dit niet verplicht: voor hun ouders maakt het een wereld van verschil als ook zij terecht kunnen bij uw centrale informatiepunt.

 

Een samenwerkingsverband bespaart zichzelf ook kosten als het ouders niet langs vele wegen hoeft te bedienen. En heeft u de informatievoorziening effectief op orde, dan voldoet u bovendien aan een belangrijke prestatie-indicator. Bovendien: met één registratiepunt van alle vragen en klachten, wordt uw evaluatieproces straks een stuk makkelijker te stroomlijnen.

 

Voordelen

  • Ouders direct aan het juiste loket
  • Inzicht in wensen en verwachtingen van ouders
  • Evaluatieproces eenvoudiger

 

Tip

Organiseer als samenwerkingsverband regelmatig bijeenkomsten voor ouders van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Regionale ouderplatforms kunnen u daarbij helpen.